Väčšina ľudí si určite pamätá časy, kedy kancelárie pripomínali veľký úľ s radom uzavretých kójí a jediným spojením s okolitým svetom boli pootvorené dvere a občasné volanie cez prepážku? Táto doba už je našťastie preč. Moderné trendy v kancelárskom dizajne kladú dôraz na otvorenosť, prepojenosť a flexibilitu. A práve tieto rysy sú typické pre koncept open space kancelárie, ktorý sa v posledných desaťročiach stal predstaviteľom dynamického a inovatívneho pracovného prostredia.

Usporiadanie open space však nemusí byť vhodné pre každú firmu a pre všetkých zamestnancov. Poďme sa na tento koncept pozrieť podrobnejšie a zistiť, či je pre vás a vašu firmu skôr voľným priestorom pre kreativitu, alebo naopak zdrojom neustáleho rozptyľovania.

Čo je open space?

Open space, v preklade sa jedná o otvorený priestor, je koncept usporiadania kancelárie,kde zamestnanci miesto individuálnej kancelárie a oddelených pracovísk zdieľa jeden veľký priestor. Namiesto pevných prepážok sa používajú flexibilné prvky, ako sú mobilné stoly, paravány a zóny na rôzne aktivity. Obľúbený je pre nižšiu finančnú náročnosť a možnosť zdieľania, má množstvo ďalších výhod, ale aj negatívne dopady. Jeho zavedenie je preto dobré starostlivo zvážiť.

Open space má svoju históriu

Návrh open space sa prvýkrát objavil na začiatku 20. storočia v USA. V 60. a 70. rokoch zažil boom vďaka inovatívnym firmám, ktoré vnímali tento štýl usporiadania ako symbol modernej a dynamickej práce. Do Slovenskej republiky sa open space kancelárie dostali v 90. rokoch s príchodom zahraničných firiem a postupne sa stali populárnymi aj u slovenských spoločností.

Čo je typické pre open space kancelárie?

Open space kancelárie sa vyznačujú predovšetkým otvoreným priestorom. Neexistujú žiadne pevné prepážky medzi stolmi, čím vzniká vzdušný a prepojený pracovný priestor. Usporiadanie nábytku a pracovnej zóny je flexibilné, dá sa ľahko meniť podľa aktuálnej potreby. Minimalistický a ergonomický dizajn nábytku a celého priestoru má navodiť príjemnú a inšpiratívnu atmosféru. Otvorený priestor ponúka spontánnu komunikáciu a spoluprácu medzi kolegami.

Syndróm open space má viac príznakov

Aj keď open space kancelárie prináša mnoho benefitov, existujú aj negatívne dopady, ktoré sa súhrnne označujú ako syndróm open space. Medzi jeho prejavy patrí hlavne obmedzenie súkromia, navyše hluk a ruch z celého priestoru ruší sústredenie a znemožňujú nerušenú prácu. Zamestnanci nemajú možnosť si individuálne upraviť svoje pracovné prostredie. Neustály ruch a nedostatok súkromia môžu viesť k stresu, frustrácii a vyčerpaniu. V otvorenom priestore sa tiež ľahšie šíria vírusy a baktérie.

Komu bude open space vyhovovať?

Je práve pre vás ideálnou voľbou kancelária typu open space? To závisí od špecifických faktorov, ako je typ práce, firemná kultúra a individuálne preferencie zamestnancov. Otvorený priestor uvítajú hlavne kreatívne a dynamické tímy, pretože otvorený priestor vytvára vhodné podmienky pre brainstorming a spoluprácu. Umožňuje komunikáciu bez bariér, podporuje neformálne prostredie, spontánnu spoluprácu a rozvoj pozitívnych medziľudských vzťahov.

Kedy sa open space radšej vyhnúť?

Otvorený priestor nemusí byť vhodný pre tých, ktorí sa potrebujú na efektívnu prácu sústrediť a viac premýšľať. Určitá miera hluku, pohyb a ruch na pracovisku môžu narušiť sústredenie a znižovať produktivitu. Časť zamestnancov, ktorá dáva prednosť tichu a pokoju, nebude v open space spokojná, otvorený priestor pre nich môže byť stresujúci a rušivý. Ak sú náplňou práce aktivity, ktoré vyžadujú súkromie, ako telefónne hovory, online stretnutia a citlivé konverzácie, je ich realizácia v open space náročná.

Efektívny open space vyžaduje správne umiestnenie rôznych zariadení

V open space kanceláriách je dôležité predovšetkým strategické umiestnenie tlačiarní, kopírok, skenerov a zásobovanie tonermi a papierom. Centrálne umiestnenie tlačiarne ponúka prístup všetkým, ale doba čakania na vlastnú tlač býva dlhšia a môžu sa tvoriť fronty. Alternatívnym riešením sú menšie tlačiarne v jednotlivých zónach, ktoré zaistia plynulý chod práce. Dôležitá je aj dostupnosť náplní do tlačiarnekancelárskeho papiera a ďalších tlačových potrieb, takže pri práci nevznikajú prestoje.

Pokiaľ v kancelárii tlačíte často, odporúčame používať aletrnatívne tonery TOREX. Môžete ušetriť až 40% nákladov pri rovnakej kvalite tlače.

 

0,0 Priemerné hodnotenie 0,0 od 0 zákazníkov
Ohodnotiť: