Japonci dali svetu ochutnať sushi, naučili ho chvaty karate a zaplavili regály kníhkupectiev mnohokrát obsiahlimi manga komiksami. Okrem toho sú ale obyvatelia krajiny vychádzajúceho slnka preslávení tiež špičkovou elektronikou. A značka Canon je toho dôkazom.
Bohyňa súcitu
História japonskej značky Canon sa datuje až do tridsiatych rokov 20. storočia. V roku 1933 založil Goro Jošida so svojím švagrom Takeo Maeda v Tokiu spoločnosť, ktorej názov v preklade znel "Laboratórium presnej optiky". Ako názov napovedá, spočiatku sa zameriavali predovšetkým na výrobu fotoaparátov.
O rok neskôr, v roku 1934, uviedla spoločnosť na trh svoj prvý prototyp dreveného fotoaparátu s názvom "Kwanon", ktorý býva často zapísaný do európskych jazykov ako "Kannon". Odtiaľ tiež pochádza nový jednoslovný (a o poznanie chytlavější) názov, ktorý firma prijala roku 1947 Canon.
Značka Canon sa od počiatku svojej existencie zameriava na výrobu fotoaparátov.
Pôvodný význam tohto slova však nemá nič spoločné s delostrelectvom ani kanóny (anglicky "cannon"). Ide o odvodeninu z japonského mena budhistickej bohyne súcitu Kannon (slovensky Kuan-jin). Pravdou ale je, že ide o rázny a zvučný názov.
Druhá svetová vojna Japonsko zasiahla pomerne tvrdo. Výroba fotoaparátov Canon bola ohrozená a firma bola na pokraji krachu. Napriek tomu sa podarilo Canonu počas niekoľkých málo povojnových rokov opäť rozbehnúť biznis rozšíriť svoje výrobné kapacity. Vďaka tomu spoločnosť vyvinula svoje vlastné technológie a už nemusela používať komponenty konkurenčného Nikonu alebo napodobňovať výrobky nemeckej spoločnosti Leica, ako tomu bolo v predvojnových rokoch.
Tlačiarne miesto foťákov
Canon sa tiež od konca 70. rokov začal viac orientovať na výrobu kancelárskych zariadení - predovšetkým tlačiarní a kopírok. Ako význam tohto segmentu v priebehu rokov rástol, stal sa z Canonu postupom času popredný svetový výrobca tonerov a tlačiarní. V roku 2007 predstavoval predaj kancelárskeho vybavenia 65 % príjmov spoločnosti (oproti iba 26% z predaja fotoaparátov a kamier). Skenery, atramentové aj laserové tlačiarne a tonery Canon potom v roku 2012 predstavovali jednu pätinu globálneho trhu.
V roku 1985 Canon tiež nadviazal úzku spoluprácu so značkou Hewlett-Packard. Všetka laserová technológia v laserových tlačiarňach značky HP preto pochádza z dielne Canonu. Obojstranne výhodné partnerstvo predstavuje zhruba pätinu ročných príjmov Canonu.
Konkurencia v podobe smartphonov z trhu pomaly vytláča výrobca tradičných fotoaparátov, preto je väčšia orientácia na laserové tlačiarne a ďalšie kancelárske príslušenstvo pre Canon do budúcnosti nevyhnutnou cestou.
Zdroj foto: unsplash.com